Syndrom zmęczenia informacją. Wpływ nowych technologii na efektywność pracowników

0

Przemiany technologiczne niewątpliwie umożliwiają szybszą i efektywniejszą pracę, lecz jednocześnie narażają nas na niespotykane do tej pory obciążenia, które mogą prowadzić do obniżenia wydajności i jakości życia. Brak możliwości realizacji wszystkich stawianych przed nami zadań rodzi stres, frustrację, ogromne zmęczenie i obniża motywację do pracy.

Stan stałego przeciążenia informacyjnego blokuje jasny, logiczny i refleksyjny sposób myślenia. Jak świat nowych technologii wpływa na naszą efektywność – próbuje odpowiedzieć Małgorzata Czernecka, psycholog, ekspert ds. efektywności, omawiając wnioski z raportu „Praca, moc, energia w polskich firmach”, przygotowanego przez multi-dyscyplinarny zespół ekspertów Human Power.

Przeciążenia informacyjne

Na początek trochę statystyk. Nowe technologie z roku na rok zwiększają tempo naszej pracy. Jak obliczono w 2016 r. dziennie wchłanialiśmy 34 gigabajty danych. W 2015 r. przeciętny pracownik w ciągu jednego dnia wysyłał i odbierał średnio 122 e-maile biznesowych (do 2019 r. liczba ta ma się zwiększyć do 126). Badania prowadzone w Polsce pokazują, że w 2016 r. niemal połowa respondentów (46 proc.) otrzymywała więcej niż 40 e-maili, w tym 11 proc. ankietowanych ponad 100 wiadomości dziennie. Sporo czasu zajmuje nam również odpowiadanie na otrzymane wiadomości. Na uporanie się z e-mailami poświęcamy 1/3 tygodnia roboczego (według McKinsey Global Institute).

W latach 2011-2012 liczba danych wytworzona przez człowieka przewyższyła liczbę informacji wyprodukowanych do tego momentu w całej historii ludzkiej cywilizacji (Gogołek 2014). W 2015 r. na świecie istniało 863 105 652 stron internetowych, a na początku lipca 2017 – 1 216 826 101 (źródło: internetlivestats.com). Do 2019 r. liczba danych w sieci ma wzrosnąć do 2 zettabajtów (źródło: Cisco).

W 2017 r. w ciągu doby średnio wysłanych jest 269 bln e-maili (radicati.com), na Instagramie zamieszczanych jest 40 bln zdjęć (omnicoreagency.com), 4 mld filmów jest odtwarzanych na YouTube. W ciągu 60 sekund w Googlu realizowanych jest średnio 3,8 mln wyszukiwań (internetlivestats.com), a na Twitterze pojawia się 448 800 twittów (w 2014 r. – 347 222; smartinsights.com).

Pełna treść materiału dostępna na blogu it-filolog.pl. Zapraszamy do lektury!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here