Słaby kwartał dla Windows

0
234

Wyniki finansowe Microsoftu odzwierciedlają proces przemiany dostawcy ze sprzedającego licencje na dostawcę rozwiązań chmurowych. W drugim kwartale finansowym firmy sprzedaż systemu Windows wypadła słabo, natomiast widać efekty promowania m.in. Office 365.
Przychody ze sprzedaży Windows Phone w drugim kwartale finansowym 2015 r. spadły o ponad 60 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ma to związek z przejmowaniem i integracją biznesu Nokii. Jednocześnie Microsoftowi udało się sprzedać w omawianym kwartale 10,5 mln urządzeń pod marką Lumia (zastępuje markę Nokia).

Microsoft obniżył także opłaty pobierane od partnerów OEM za instalację Windows czy Windows Phone na smartfonach i tabletach. W przypadku smartofnów o ekranach mniejszych niż 9 cali, Windows i Windows Phone są udostępniane bezpłatnie. Z kolei na instalacji systemu na tabletach Microsoft zarabia od 0 do 15 centów za kopię.

Ponadto przychody ze sprzedaży Windows OEM zmalały o 13 proc. Przy czym część klientów zdecydowała się na upgrade systemów na pecetach po zakończeniu wsparcia dla Windows XP w kwietniu 2014 r.

Aż o jedną piątą spadły wpływy ze sprzedaży preinstalowanego Office’a. Wzrosły natomiast przychody ze sprzedaży subskrypcji Office 365 dla użytkowników indywidualnych.

Jednocześnie przychody ze sprzedaży wszystkich usług biznesowych i chmurowych (Azure, Office 365, CRM Online wzrosły o 114 proc.

Zysk operacyjny Microsoftu w jego drugim kwartale finansowym wyniósł 16,3 mld dol. przy obrotach 26,3 mld dol. (włączając w to koszty poniesione w związku z przejęciem firmy Nokia). To lepszy wynik niż przewidywali analitycy. Został uzyskany dzięki dobrej sprzedaży rozwiązań enterprise, a także Surface Pro 3.