OPINIE: Czy ABC Data powala wynikami za 2017? Poznajcie szczegóły!

0
570

Chwilę zwlekaliśmy z komentarzem w sprawie wyników dystrybutora za 2017. Wracamy jednak do komentarzy. Pomimo narastającej wojny cenowej na polskim rynku IT, CEO dystrybutora, Ilona Weiss twierdzi, że ABC Data dostosowuje się do ostrej konkurencji ze strony globalnych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej… Szczegóły w materiale!

Dystrybutor ostro walczy zarówno z rodzimym AB z Wrocławia, jak też z nowymi podmiotami, m.in.: Also i zasiedziałą Tech Datą. Oficjalne wyniki podobno zaskoczyły także nawet Zarząd spółki! To tak wstępnie pogratulować!

– ABC Data znacznie przekroczyła swoje przychody i cele zysku na 2017 r. To fakt, wyniki zaskoczyły. Spodziewałem się, że po przejęciu S4E mogą ulec pogorszeniu. Jednak pomimo nowych wyzwań na krajowym rynku, warszawski dystrybutor z apetytem na Europę, ma spory orzech do zgryzienia – twierdzi wydawca Reseller News, Dariusz Wałach, podobnie jak analitycy z Channelnomics twierdzą wspólnie, że – rodzimego, warszawskiego dystrybutora czeka batalia z globalnymi konkurentami.

Co do oficjalnych statystyk – EBITDA dystrybutora wzrosła o 48 procent rok do roku w 2017 r. do 59 mln PLN (14,16 mln EUR), a przychody spadły nieznacznie o sześć procent do 4,64 mld PLN. Wzrost zysków był znacznie wyższy niż przewidywany przez ABC Data 25-procentowy wzrost na początku 2017 roku, a przychody były o 170 mln wyższe niż prognozowano.

Ilona Weiss udzieliła wywiadu (zaprzyjaźnionemu) opiniotwórczemu portalowi Channelnomics Europe, podając, że marże brutto ABC Data wzrosły z 5,3 procent w 2016 r. do 6,3 procent w zeszłym roku, co według niej jest wyższe niż marże generowane przez światowych konkurentów (Ingram Micro i Tech Data) na rynku Europy Środkowo-Wschodniej.

– Inwestycje ABC Data w produkty o wyższej marży, które uzyskały znaczący wzrost, gdy firma nabyła VAD S4E w sierpniu 2016 r., zaczynają się opłacać. 

Jednak królik w kapeluszu bywa pomocny, zgodnie z publikacją w  Channelnomics, i tak, jak przyznaje pani Prezes –ABC Data czerpie korzyści płynące z pełnego roku działalności bogatej w depozyty zabezpieczające od S4E, a także ekspansji w 2016 roku na Węgry w postaci nowego centrum logistycznego. No i tyle

Koncentracja na wysokomarżowych transakcjach i inwestycjach, które poczyniliśmy kilka lat temu przynoszą coraz więcej wyników, niektórzy mogą myśleć, że jest to ryzykowne posunięcie, ponieważ możemy stracić wolumeny, ale okazało się, że mamy dobrą górną linię, dobre marże i dobry EBITDA „, powiedziała Ilona Weiss.

Receptą usługi dodane?

„Nasi parterzy coraz częściej mówią o dodatkowych usługach wartości dodanej, a wiele z nich mówi o chmurze, jesteśmy na dobrej pozycji i dlatego wygrywamy na tym trudnym rynku i konkurencyjnym środowisku w dzisiejszych czasach. Jeśli porównacie nasze wyniki z innymi graczami w Europie Środkowo-Wschodniej, a nawet jeśli porównacie nas z zachodnimi graczami z całego świata, jest to dość atrakcyjne i dość mocne. ” – dodaje Ilona Weiss w rozmowie z Channelnomics.

Polska wojna cenowa

Inni dystrybutorzy z Polski walczyli o utrzymanie marż w 2017 r. Grupa konkurencyjna AB zanotowała 7,8-procentowy spadek zysków do 38,6 mln PLN w kwartale kończącym się 31 grudnia, obwiniając toczącą się wojnę cenową ze szwajcarskim konkurentem. (Also – jak wszyscy wiedzą). Weiss przyznała w wywiadzie, że konkurencja stała się zacięta na rodzimym rynku polskim. Przychody krajowe ABC Data spadły w 2017 r., a według Weiss, która powiedziała, że wolumeny nie wzrosły, gdy firma przechodzi do transakcji o wysokiej marży.

Warto podkreślić, że wzmiankowany dystrybutor znów wylądował w Polsce w 2015 r.,  nabywając aktywa PC Factory o wartości 400 mln EUR. W międzyczasie firma Heavy Data rozszerzyła swój zasięg na wschodzące rynki Europy poprzez nabycie w 2016 r. Amerykańskiego peera Avnet TS, to drugi argument…robi się gęsto..-

Prezes ABC Data powiedziała, że firma nie może konkurować z wpływami finansowymi ze swoimi globalnymi konkurentami, którzy mogą oferować klientom dłuższe terminy płatności niż lokalni gracze z Europy Środkowo-Wschodniej. Weiss twierdzi jednak, że wysokie wyniki finansowe ABC Data w 2017 r… są dowodem na to, że firma była w stanie dostosować się do nowej presji rynkowej.

W ostatnich kwartałach zmieniła się konkurencja na naszym rynku, co jest prawdą, że globalni dystrybutorzy mogą sobie pozwolić na to, na co nas nie stać, co jest szczególnie ważne w przypadku wydłużenia czasu płatności dla klientów, którzy są na całym świecie silniejsi, dzięki czemu mogą zaoferować znacznie więcej. dłuższe terminy płatności, którym nie możemy zarządzać, ale staramy się sobie z tym poradzić, a kiedy widzisz nasze wyniki na poziomie grupy, mamy większe wierzytelności [niż przed rokiem], a większe należności oznaczają dłuższe terminy płatności „- powiedziała I.Weiss.

Ponadto, mimo że Polska osiągnęła najwyższy wzrost PKB w ubiegłym roku od 2011 roku, na poziomie 4,6 procent według Reutersa, nowe regulacje na polskim rynku utrudniły ABC Data pozyskiwanie kapitału i finansowania, twierdzi Weiss.

Mamy dużą zmienność wyzwań regulacyjnych, szczególnie w Polsce, rośnie PKB, i to nam się podoba, ale jednocześnie wiele zmian regulacyjnych, szczególnie w zakresie podatków i niestabilności w zakresie zasad opodatkowania. Wszystko to powoduje niepewność co do postrzegania branży w oczach ubezpieczycieli i banków, dlatego dostęp do finansowania i kapitału w Europie Środkowej i Wschodniej jest wolniejszy w ciągu ostatnich kilku lat, co jest kolejnym aspektem, z którym musimy sobie poradzić i który stawia nasze cele nieco trudniejsze do osiągnięcia „- powiedziała Weiss.

CEO potwierdziła także portalowi Channelnomics Europe, że zamierza w tym roku wprowadzić ABC Datę do grona trzech największych dystrybutorów na każdym z ośmiu rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Twierdzi, że firma jest numerem cztery na węgierskim rynku – od 20, od kiedy firma otworzyła centrum logistyczne w Budapeszcie – i jest teraz drugim lub trzecim co do wielkości graczem w Rumunii, osiągając dochody z niczego do 200 mln PLN od momentu założenia firmy po raz pierwszy w 2013 roku.

Weiss powiedziała, że w 2018 roku ABC Data skoncentruje się na zwiększeniu sprzedaży w chmurze po wprowadzeniu rynku chmury w czerwcu ubiegłego roku, a także wzrost na rozwijającym się rynku mobilności w CEE, w którym dystrybutor zajmuje obecnie pierwsze miejsce wśród firm Apple i chińskich marek Xiaomi i Huawei.