Lenovo: dekada sukcesu

0
370
[sam id=8 codes='false']

Firma Lenovo, która od ostatnich ośmiu kwartałów jest największym dostawcą komputerów na świecie, przeszła niezwykłą drogę od niewielkiego przedsiębiorstwa do globalnego lidera. Mija 10 lat od przejęcia przez Lenovo działu PC firmy IBM. Był to milowy krok, który pozwolił niedużej chińskiej firmie stać się światowym gigantem w branży komputerowej. 

Lenovo zostało założone w 1984 roku w Chinach przez Liu Chuanzhi i zaczynało swój byt na rynku dość skromnie. Firma zajmowała jeden mały, parterowy budynek w Pekinie. Pracowała w nim grupa 10 inżynierów. Firma startowała z ograniczonym budżetem w wysokości 200 tys. CNY (juanów). Początkowo biznes polegał głównie na sprzedaży zagranicznych komputerów chińskim użytkownikom domowym. W chwili powstania przedsiębiorstwo nosiło nazwę ICT Co., a w 1989 roku zmieniło nazwę na Legend. W 1999 roku Legend było już jednym z największych dostawców komputerów w regionie Azji i Pacyfiku, ale do ekspansji na poza te rynki było jeszcze daleko. W 2004 roku Legend zmieniło nazwę na Lenovo. Nazwa powstała z kombinacji słów „legend” (le) i „novo” (co w języku łacińskim oznacza nowy). Nowy logotyp miał podkreślić wysiłki firmy w kierunku globalnej ekspansji, która stała się faktem po przejęciu w 2005 roku działu komputerów PC od IBM. W ciągu dekady od przejęcia Lenovo zostało największym producentem komputerów PC na globalnym rynku. Zajmuje dziś 329 miejsce na Fortune 500, liście największych firm świata magazynu Forbes.

Obecnie firma  posiada główne siedziby w Pekinie (Chiny) oraz Morrisville (Północna Karolina, USA), prowadzi działalność na całym świecie i zatrudnia (dane za 2014) 60 tys. pracowników.

Grupa Lenovo w ostatnim roku finansowym zakończonym 31 marca 2015 r. osiągnęła rekordowe przychody na poziomie 46,3 miliarda USD, co stanowi wzrost o 20% w stosunku do poprzedniego roku. Zysk brutto firmy wyniósł 6,7 miliarda USD (wzrost o 32%), a zysk operacyjny 1,1 miliarda USD (wzrost o 5%). Lenovo w ostatnim roku finansowym sprzedało 60 milionów komputerów PC i od ośmiu kwartałów utrzymuje się w tym segmencie rynku na pozycji nr 1. Sprzedaż smartfonów wyniosła 76 milionów, co daje 3. pozycję na świecie; sprzedano też 12 milionów tabletów oraz 600 tysięcy serwerów (również 3 pozycja na świecie). Nadal głównym źródłem zysków jest oddział komputerów PC, ponieważ odpowiada on za 72% dochodu, jednak coraz większy udział w sprzedaży mają smartfony i tablety.

Komputery, smartfony i usługi w chmurze

Prócz serwerów, PC, tabletów i smartfonów oferta firmy obejmuje drukarki, skanery, pamięci masowe, macierze i urządzenia peryferyjne oraz TV. Użytkownicy cenią nie tylko jakość, ale i dbałość producenta o wygląd urządzeń. Komputery marki Think zdobyły ponad 2600 nagród za wzornictwo oraz cechy i funkcje techniczne. Dziś Lenovo to już nie tylko producent urządzeń, ale firma, której celem jest połączenie sprzętu, oprogramowania i usług w modelu cloud computing w jedną użyteczną całość.

W związku z coraz bogatszą ofertą produktów i usług skierowanych do różnych grup użytkowników od początku II kw. 2014. w firmie wydzielano cztery główne grupy, każda o innym profilu działania. Są to:

 PC Business Group (obejmująca marki Lenovo i Think) pod kierownictwem Gianfranco Lanciego, obecnego prezesa regionu EMEA.

Mobile Business Group (smartfony, tablety i smart TV) pod kierownictwem Liu Jun, który obecnie stoi na czele Lenovo Business Group (zajmującej się produktami konsumenckimi i mobilnymi).

Enterprise Group (serwery i pamięć masowa) – jej szefem jest Gerry Smith kierujący Lenovo Americas Group. Zespół zajmuje się rozwojem działalności w segmencie przedsiębiorstw.

Ecosystem and Cloud Services (współpraca z partnerami i usługi w chmurze w oparciu o platformy Android i Windows) pod kierownictwem George’a He, starszego wiceprezesa Lenovo, pełniącego funkcję dyrektora technicznego

Lenovo w Polsce –  spektakularny sukces AiO i komputerów konsumenckich

Polska zajmuje jedno z kluczowych miejsc w strategii firmy Lenovo ze względu na swoją wielkość, potencjał i położenie. Polskie rankingi sprzedaży AiO, tabletów konsumenckich i notebooków konsumenckich jednoznacznie wskazują Lenovo jako lidera. Na rynku pecetów mobilnych firma ma w naszym kraju największy udział – 35,8% (dane IDC za Q1 kalendarzowe, do marca 2015). Co czwarty komputer sprzedawany dziś w Polsce to właśnie Lenovo. Prócz laptopów i tabletów ogromnym powodzeniem cieszą się komputery All-in-One (AiO), których komponenty ukryte są w obudowie monitora. Lenovo w Polsce ma 43% (dane IDC za Q1 kalendarzowe, do marca 2015)udziałów w rynku AiO, co daje 1 pozycję w tej kategorii produktowej.

– Jeżeli chcielibyśmy przeanalizować polski rynek, to przekonamy się, że jest on dosyć  nietypowy. Oczywiste jest, że największa liczba klientów kupuje produkty budżetowe, ale tych, którzy kupują notebooki premium, jest też bardzo dużo. To zjawisko można  wytłumaczyć tym, że w typowym, krajowym najmniejszym biznesie, czyli tzw. działalności gospodarczej, ten sam notebook służy do pracy jak i zastosowań multimedialnych w domu. Musi więc to być jednostka lepsza, silniejsza niż typowo budżetowa – mówi Andrzej Sowiński, Dyrektor Generalny Lenovo Poland. – Jeżeli chodzi o trendy to widać mocną tendencję do łączenia funkcjonalności notebooków i tabletów. Można się spodziewać, że to zjawisko będzie postępowało, ale zróżnicowanie tych produktów zostanie utrzymane. Doskonałym przykładem takich urządzeń są Lenovo ThinkPad Yoga czy ThinkPad Helix, które charakteryzują się wszechstronnością i elastycznością.

– Od dziesięciu lat niezmiennie jesteśmy świadkami pokonywania przez branżę IT kolejnych kamieni milowych. To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się odległą mrzonką, np. sterowanie głosem czy gestami, zaczyna nabierać realnych kształtów, przechodzi do praktycznych zastosowań. Moim zdaniem nie możemy zadawać pytań o koniec pewnych kategorii urządzeń, należy raczej pytać o ich ewolucję. Innowacyjność nie ma kresu, ma natomiast wiele motorów napędowych – np. mobilność, która jest wykorzystywana na przeróżne sposoby. Pecety nie wychodzą z użytku, ale zmieniają się, dostosowują do potrzeb użytkowników wykorzystując nowe rozwiązania. Strategia Lenovo doskonale wpisuje się trend ewolucji oraz innowacyjności. Nie tylko rozwijamy i unowocześniamy linie produktowe w segmencie pecetów czy urządzeń mobilnych. Nasza ekspansja ma też charakter horyzontalny – wychodzimy poza dotychczasowe ramy i budujemy naszą pozycję na rynku serwerów i smartfonów – podsumowuje Andrzej Sowiński.

Lenovo zajmuje w branży wyjątkową pozycję, ponieważ oferujemy urządzenia, inteligentną łączność i infrastrukturę, które zapewniają użytkownikom atrakcyjne funkcje i zaspokajają ich rzeczywiste potrzeby. Co więcej, z miłośnikami naszych produktów rozmawiamy, na co dzień o tym, jak razem tworzyć innowacje. Są oni naszymi partnerami, z którymi wspólnie wyznaczamy przyszłość technologii. Każda nowo oferowana innowacja,  ma na celu rozwiązanie realnych problemów i zaspokoić potrzeby klientów. Integrujemy sprzęt, oprogramowanie i usługi, by zmienić sposób korzystania z urządzeń.