Kampania Do IT with Poland

0
195

Według raportu Global Competitiveness Report 2012-2013, Polska znajduje się w grupie 21 krajów przechodzących od gospodarki opartej na efektywności systemu produkcji do gospodarki opartej na innowacjach. Trwa kampania Do IT with Poland.
Ma ona przybliżyć światu potencjał intelektualny i inwestycyjny oraz najsilniejsze marki polskiej teleinformatyki. Sektor informatyczny notuje w ostatnich latach dwucyfrowe wskaźniki wzrostu – jak wynika z informacji podanych przez autorów kampanii. W latach 1996-2008 polski eksport ICT rósł w tempie 28% rocznie, a Polska wyspecjalizowała się w segmencie elektroniki konsumenckiej, produkcji oprogramowania na zamówienie, gier elektronicznych i rozwiązań mobilnych. Polska stanowi piątą największą gospodarkę w Europie pod względem wielkości zatrudnienia w segmencie wytwórczym sektora ICT (5,1% w całości europejskiego segmentu). Prezentuje się też coraz lepiej na tle regionu, jako miejsce lokalizacji centrów badawczo-rozwojowych i start-upów specjalizujących się w rozwoju oprogramowania. W 2010 r. przychody netto ze sprzedaży w polskim sektorze teleinformatycznym wyniosły 113,5 mld złotych i w porównaniu z 2007 r. zwiększyły się o 26%. W sektorze produkcji ICT przychody wzrosły o 48%. Wydatki na działalność badawczą i rozwojową wzrosły w tym czasie ponad trzykrotnie, osiągając poziom 758,6 milionów złotych.

Polacy już dziś, częściej niż przeciętni Europejczycy korzystają z mediów społecznościowych, a wskaźniki wykorzystania usług e-Rządu wśród przedsiębiorców przewyższają średnią europejską. Mark Zuckerberg, założyciel portalu społecznościowego Facebook przyznał podczas niedawnego spotkania ministrem administracji i cyfryzacji w Warszawie, że Polska stanowi dla jego firmy najważniejsze państwo w regionie, a wśród programistów rekrutowanych przez Facebooka, Polacy są drugą, największą grupą po Hindusach.

Zasoby rynku pracy w sektorze ICT powiększane są corocznie o ok. 15 tys. absolwentów szkół wyższych, a kariera w branży IT/ICT daje gwarancje stabilnego zatrudnienia i relatywnie wysokich zarobków. Zgodnie z prognozami, do 2020 r., spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej, liczba informatyków będzie ma stale rosnąć jedynie w Polsce i w Niemczech. Polscy studenci regularnie zwyciężają w międzynarodowych konkursach programistycznych, zarówno w konkurencjach indywidualnych, jak i zespołowych. Należą do ścisłej czołówki laureatów prestiżowych konkursów takich jak Top Coder, Microsoft Imagine Cup, Google Code Jam oraz Intel Challenge.

Polskie firmy informatyczne planujące zagraniczną ekspansję zyskały w ubiegłym roku sprzymierzeńca w postaci uruchomionego w kwietniu Branżowego Programu Promocji Branży IT/ICT „Do IT with Poland”, stworzonego i realizowanego na zlecenie Ministerstwa Gospodarki. W październiku 2012 roku objęte programem firmy promowały się na targach Futurecom w Rio de Janeiro, największych targach IT w Ameryce Południowej, w lutym 2013 roku na targach Mobile World Congress w Barcelonie, a w marcu 2013 na targach CeBIT w Hanowerze. Odbyły się również misje gospodarcze i wyjazdowe do Oslo, Waszyngtonu, Nowego Jorku, Barcelony i Hanoweru, spotkania z ekspertami znającymi specyfikę lokalnych rynków teleinformatycznych, nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych i udział w spotkaniach matchmakingowych z potencjalnymi partnerami. W kwietniu 2013 r. uczestnicy programu brali udział w łódzkich targach Intertelecom, zaś na początku maja odwiedzili tokijskie targi Japan IT Week połączone z misją gospodarczą do Tokio. Program jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Więcej bieżących informacji znajdą Państwo na oficjalnej stronie programu: www.poland-it.pl