FINANSE: Grupa AB wyraźnie deklasuje konkurentów!

0
Andrzej Przybyło,Prezes Zarządu AB SA z 2 Złotymi Asami IT 2016

Grupa AB kolejny raz zwiększyła udziały rynkowe i umocniła pozycję lidera rynku. W roku finansowym 2016/2017 (zakończył się 30 czerwca) zwiększyła przychody o 725 mln PLN (10%), do prawie 8,3 mld PLN, wypracowując 116 mln PLN wyniku EBITDA (+3% rdr) i 68 mln zł zysku netto (+5% rdr).

W samym czwartym kwartale roku finansowego 2016/2017 (II kw. roku kalendarzowego 2017) Grupa AB wypracowała blisko 2 mld PLN przychodów, generując ponad 23 mln PLN marży na poziomie EBITDA i blisko 13 mln PLN wyniku netto.

Jesteśmy zadowoleni z wyników osiągniętych w raportowanym okresie. Grupa AB z sukcesem konsekwentnie podąża ścieżką lidera rynku, kumuluje kapitał i reinwestuje zyski w dalszy bezpieczny rozwój – podkreśla Andrzej Przybyło, założyciel, wiodący akcjonariusz oraz Prezes Zarządu AB SA.

W II kwartale bieżącego roku kalendarzowego w branży dystrybucji IT widać było presję na marże, natomiast Grupa AB zanotowała kolejny bardzo dobry kwartał. Wypracowany wynik to efekt dbałości o maksymalizację marż, najniższego w branży wskaźnika kosztów SG&A oraz najwyższych kapitałów własnych, co jest doceniane w szczególności przez ubezpieczycieli i instytucje finansowe.

– Budując solidne fundamenty pod kolejne wzrosty rezultatów finansowych stawiamy na stabilność i dywersyfikację, zarówno biznesową, jak i finansową – mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

– W tym aspekcie przeprowadzona z sukcesem w czerwcu br. kolejna emisja niezabezpieczonych, 5-letnich obligacji bez żadnych kowenantów jest wyrazem zaufania ekspertów instytucji finansowych do naszej strategii, pozycji rynkowej i kondycji finansowej oraz naszych perspektyw – dodaje Grzegorz Ochędzan.

AB dystrybutorem pierwszego wyboru

W roku finansowym 2016/2017 Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne w obszarze IT, elektroniki użytkowej i segmentu gaming m.in. z firmami Microsoft (konsole Xbox, urządzenia Surface), Canon (zaawansowane drukarki i kopiarki), Zyxel i D-Link (rozwiązania sieciowe), Fractal Design (obudowy PC), Legrand (UPS i listwy zasilające), SynoLogy (data center), Asus i Razer (akcesoria dla graczy), Insta360 (kamery cyfrowe), Trybeco (pojazdy elektryczne) czy Socomec (bezpieczeństwo IT). W obszarze RTV/AGD warto odnotować kontrakty z takimi firmami jak Samsung (AGD), TCL (RTV), Epson (zaawansowane projektory do kina domowego) czy iRobot (odkurzacze Roomba). Warto zauważyć, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie dla globalnych gigantów IT jak m.in. Apple (oczekiwana premiera nowego iPhone’a), Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy Dell. Łącznie Grupa AB posiada w ofercie dostępnej na magazynie blisko 100 tys. indeksów produktowych.

Przewagę konkurencyjną Grupy AB budują także detaliczne sieci franczyzowe, działające pod szyldami 8 marek w Polsce, Czechach i na Słowacji (w Polsce Alsen – IT, Optimus – integratorzy IT, Kakto – RTV/AGD, Wyspa Szkrabów – zabawki). To łącznie ponad 1,6 tys. punktów sprzedaży, stanowiących największą tego typu sieć w regionie CEE. To lojalny kanał sprzedaży, budujący wartość dodaną dla dystrybutora, producenta i resellera. W roku finansowym 2016/2017 sprzedaż do własnych sieci franczyzowych wzrosła w Grupie AB o 12% rdr przy stabilnej liczbie partnerów handlowych.

Szerokość asortymentu dostępnego od ręki, efektywność logistyczna oraz budowane od 26 lat relacje z partnerami handlowymi sprawiają, że Grupa AB jest liderem sprzedaży głównych kategorii produktowych IT i elektroniki użytkowej w skali regionu CEE – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlu w AB SA.

– Jesteśmy także dominującym dystrybutorem w zakresie platformy chmurowej (cloud), silnym graczem na dynamicznie rosnącym rynku gamingowym z własną fabryką PC i formatem shop-in-shop x-play w Czechach, jednym z wiodących dystrybutorów RTV/AGD w Polsce, czołowym podmiotem na rynku digital signage, liderem nowoczesnych rozwiązań e-commerce z własnym zautomatyzowanym centrum dystrybucyjnym, jak również wyznaczamy trendy w segmencie dystrybucji z wartością dodaną VAD – dodaje Zbigniew Mądry.

Warto odnotować, że Grupa AB podnosi poprzeczkę jakościową na rynku VAD nie tylko poprzez najwyższej klasy zespół ekspertów, ale również poprzez unikalny na rynku DemoLab (możliwość testowania zaawansowanych produktów IT przez finalnego użytkownika, również w trybie zdalnym), Centrum Kompetencyjne, które jest autoryzowanym ośrodkiem egzaminacyjnym Pearson VUE (międzynarodowe egzaminy certyfikacyjne z branży IT takich firm jak m.in. Microsoft, Cisco, HPE, Dell, EMC, VMWare, Juniper, Veem, Citrix, NetApp) czy Noc IT (spotkania resellerów z klientami końcowymi w luźniejszej atmosferze, testy produktów). Co więcej, Grupa AB jako pierwsza w Polsce dostarczyła w maju br. zaawansowane rozwiązanie HPE Synergy. To pierwsza platforma infrastruktury komponowalnej, dająca niezwykłą elastyczność i możliwość obsługi aplikacji tradycyjnych oraz opartych na chmurze. Jednocześnie fakt ten w symboliczny sposób podkreśla partnerstwo Grupy AB z Hawlett-Packard Enterprise.

Lider usług chmurowych

Wspomniany prymat Grupy AB w dystrybucji rozwiązań chmurowych jest ważny biznesowo nie tylko ze względu na obecne obroty, ale przede wszystkim na potencjał tego rynku. Jak wynika z prognoz IDC Poland, cały rynek cloud computingu w Polsce w 2016 roku miał wartość 630 mln zł, w tym roku powinien przekroczyć próg 800 mln zł, rosnąc do 2019 r. pięć razy szybciej niż rynek tradycyjnych usług IT.

Świat idzie w kierunku chmury, a Grupa AB już na wczesnym etapie rozwoju tego rynku wypracowała pozycję lidera wśród dystrybutorów. Istotne jest tu nasze strategiczne partnerstwo z firmą Microsoft, w ramach którego zostaliśmy wybrani jako dystrybutor Cloud Solution Provider (CSP) w regionie. Zbudowaliśmy regionalną platformę, dzięki której obsługujemy już kilkuset partnerów. Jesteśmy bezwzględnym liderem dystrybucji usług chmurowych – podkreśla Zbigniew Mądry.

Smart home w ofercie Grupy AB

Poza rozwojem core-business, jakim jest dystrybucja IT, Grupa AB z sukcesami wykorzystuje know-how, siłę finansową i logistyczną w komplementarnych obszarach asortymentowych, jak AGD/RTV i zabawki. Nowym rozwijanym segmentem staje się smart home (inteligentny budynek).

W tym roku rynek smart home tylko w Polsce ma mieć wartość 120 mln PLN, podczas gdy za zaledwie cztery lata jego prognozowana wartość to już 600 mln PLN. Zgodnie z badaniami, np. MEC Analytics, 70% Polaków jest przy tym przekonanych, że za 5 lat inteligentne rozwiązania staną się standardem. Grupa AB zamierza wykorzystać kolejną po e-commerce czy rozwiązaniach chmurowych rewolucję rynkową, a baza klientów AB jest odpowiednia do rozwoju oferty smart home.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here