Co martwi polskich specjalistów IT?

0
82

Sytuacja ekonomiczna nie spędza snu z powiek polskich specjalistów od informatyki już tak bardzo, jak jeszcze dwa lata temu. Dzisiaj ich główną bolączką jest, czy firmy dadzą się przekonać do inwestycji w usługi i oprogramowanie.

Prognozy dla polskiego rynku informatycznego trafiły na główną stronę amerykańskiego serwisu zdnet.com. Z analizy PMR wynika, że przedsiębiorstwa w Polsce powoli będą odchodzić od modelu bazującego na hardwarze na rzecz usług i rozwiązań.

Jeszcze w 2013 r. blisko 50 proc. specjalistów z 300 największych przedsiębiorstw IT wskazywało na sytuację ekonomiczną jako główną barierę w rozwoju rynku IT w Polsce. W 2014 r. takiego zdania było już tylko 16 proc. ankietowanych. Obecnie czynnikami hamującymi rozwój może być brak funduszy na inwestycje w przedsiębiorstwach (odpowiedź tę wybrało 35 proc. specjalistów, biorących udział w sondzie, podczas gdy w 2013 r. – 33 proc.). a przede wszystkim brak świadomości korzyści związanych z inwestycjami w IT (26 proc. wskazań, wobec 10 proc. rok wcześniej).

Trzeba przyznać, że przedstawiciele firm IT w Polsce patrzą w przyszłość bardziej optymistycznie, niż w 2013 r. – Wartość rynku IT w kraju będzie rosła – stwierdziło blisko 90 proc. ankietowanych w 2014 r. To wzrost o ponad 40 punktów procentowych w porównaniu do 2013 r. Fachowcy spodziewają się około 7 proc. wzrostów.

 

  • 7 proc. – wg PMR o tyle ma rosnąć rocznie polski rynek wydatków na IT w nadchodzących latach.

Co z tego wynika? Nie można spodziewać się, że polski rynek IT będzie w 2015 r. płynął mlekiem i miodem. Jednak wg PMR będzie to rok stabilnego rozwoju, podobny do 2014 r.

Analitycy PMR podkreślają, że w w regionie Europy Środkowej i Wschodniej wciąż kupuje się dużo sprzętu. Do 2018 r. firmy mają więcej inwestować w usługi i aplikacje, jednak nie można założyć, że wydadzą na nie więcej niż na hardware. Na pewno – jak ocenia PMR – w latach 2015-2018 wydatki na sprzęt będą rosły bardzo powoli.

Zyskiwanie na znaczeniu usług i aplikacji dla dostawców oznacza zwiększenie marży, a także zmianę struktury rynku. Dla klientów zaś inwestycje w rozwiązania, zamiast sprzętu, mają skutkować tym, że systemy IT w przedsiębiorstwach będą funkcjonowały w niezakłócony sposób gwarantując bezproblemową realizację zadań związanych z ich podstawowym biznesem.