Canalys: pecety będą wciąż tracić

0
126

Według prognoz firmy Canalys w ciągu najbliższych kilku lat znacznemu przeobrażaniu ulegnie rynek PC. W Polsce, podobnie jak w innych krajach w najbliższym czasie coraz mniej popularne będą netbooki. Natomiast największą popularnością będą cieszyć się tablety, których udział w rynku już w przyszłym roku ma wynieść 36 proc.
Firma Canalys opublikowała raport z badania rozwoju infrastruktury mobilnej oraz chmury i jej wpływu na współpracę wideo w trzecim kwartale roku 2012. Opracowanie przedstawiające sytuację w europejskich wybranych krajach, w tym w Polsce. Z danych wynika, że stopniowo będzie się również kurczył udział tradycyjnych PC oraz notebooków.

Mimo, że Polska gospodarkapecety zwolniła bardziej niż oczekiwano w trzecim kwartale 2012 r., do 1,4 proc., analitycy kolejny kwartał z rzędu wskazują nasz kraj jako jeden z najbardziej perspektywicznych i najszybciej rozwijających się rynków we wspomnianych obszarach w tej części świata. Motorem rozwoju IT pozostaną nadal duże i średnie rodzime firmy, które chcąc konkurować ze swoimi odpowiednikami z Europy Zachodniej będą wdrażały coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne.

Analitycy z firmy Canalys podkreślili również specyficzną sytuację szybkiego Internetu w Polsce. Autorzy opracowania zwracają uwagę, że coraz szerszy dostęp do technologii LTE będzie skutkował większym wykorzystaniem smartfonów, których obecny stopień penetracji wynosi 27 proc. Mobilny Internet szerokopasmowy jest coraz częściej postrzegany w Polsce jako realna alternatywa dla stałych łącz szerokopasmowych i będzie ważnym czynnikiem stymulującym wdrożenia technologii Unified Communications oraz popularność trendu BYOD (Bring Your Own Device). Jednak skala wzrost Internetu mobilnego będzie ograniczana przez mniejsze firmy, które nadal sceptycznie traktują rozwiązania mobilne.

– Polska pod względem dostępu do szybkiego mobilnego Internetu jest jednym z najbardziej rozwiniętych Państw w Europie. A to stwarza idealne warunki do dynamicznego rozwoju powszechnej współpracy wideo i całego sektora UC. Nadal jednak szczególnie najmniejsze firmy nie są świadome korzyści i oszczędności jakie za sobą niesie świadome zarządzenie procesem komunikacji – powiedział Olgierd Madej, kierujący polskim oddziałem firmy Polycom, która specjalizuje się w rozwiązaniach komunikacji wideo.

Badanie zostało przeprowadzone w: Polsce, Belgii, Holandii, krajach Bliskiego Wschodu, Francji, Niemczech, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, RPA i Włoszech